fi en ru

Usein kysytyt kysymykset

Valitse: Vesipuisto  Hiihtokeskus

Tutustu myös vesipuiston sääntöihin.

Lipunmyynti ja rannekkeet

  1. Milloin olemme auki? Katsothan aukioloajat aukiolokalenterista.
  2. Missä lipunmyynti sijaitsee? Kesä-elokuussa lipunmyynti on pääportilla. Muina aikoina tule pääportista, käänny oikealle ja siirry sisävesipuistoon. Katso aluekartta.
  3. Miten lipunmyynti on avoinna? Lipunmyynti avautuu samalla kun puisto avautuu. Lipunmyynti sulkeutuu n. 1,5 h ennen puiston sulkeutumista, jonka jälkeen voit ostaa rannekkeen myymälästä.
  4. Miten vältän jonot? Loma-aikoina eniten asiakkaita lipunmyynnissä on yleensä heti avaamisen jälkeen, klo 11-13, mutta lipunmyyntikassoja avataan asiakastilanteen mukaan.
  5. Mihin rannekkeita tarvitaan? Ranneke on pääsylippu vesipuistoon. Ranneke on pidettävä ranteessa koko vierailun ajan.
  6. Onko ulko- ja sisävesipuisto käytettävissä samalla lipulla? Ulkovesipuiston aukiollessa koko vesipuisto sisältyy rajoituksetta samaan rannekehintaan.
  7. Milloin ulkovesipuisto on avoinna? Ulkovesipuisto on avoinna kesä-elokuun aukiolopäivinä.
  8. Minkä ikäiset lapset voivat tulla ilman valvojaa? 10 vuotta täyttäneet uimataitoiset lapset voivat tulla keskenään Serenaan. Alle 10-vuotiaat vain täysi-ikäisen huoltajan kanssa.
  9. En tule uimaan, tarvitsenko rannekkeen? Kaikilla vesipuiston alueelle tulijoilla tulee olla ranneke. Kesäkaudella ilman ranneketta ei pääse pääportista eteenpäin. Talvikaudella ilman ranneketta voi tulla ravintolaan asti, mutta ei lipunmyynnistä eteenpäin.
  10. Mihin aikaan voi ostaa iltalipun? Iltalipun voit ostaa klo 16 alkaen.
  11. Mitkä maksuvälineet käyvät meillä? Maksuvälineet on mainittu hinnastossa. Muut kuin hinnastossa mainitut maksuvälineet eivät käy Serenassa.
  12. Voiko lipun ostaa etukäteen? Lipun voi ostaa etukäteen nettikaupasta tai yhteistyöhotelleistamme.
  13. Entä mistä saa lahjakortteja? Lahjakorttikaupasta tai puistosta paikan päällä.
  14. Voiko rannekkeella maksaa ostoksia tai ladata saldoa? Rannekkeella ei voi maksaa muita ostoksia eikä siihen voi ladata saldoa.
  15. Tarvitseeko henkilökohtainen avustaja rannekkeen? Yksilöllistä tukea tarvitsevan liikuntarajoitteisen, kehitys-, kuulo-, tai näkövammaisen maksavan asiakkaan avustaja (1 kpl) saa rannekkeen veloituksetta. Näkövammaisen avustajakoiran voi tuoda vesipuistoon.
  16. Saako alueelta poistua ja palata takaisin saman päivän aikana? Ranneke on voimassa päivän, jonka aikana alueelta voi poistua ja palata vapaasti.
  17. Miten FunTour-lippu ja Happy Pass -lippu ovat voimassa? FunTour-lippu on myynnissä kesäkauden ajan ja sen voi käyttää Serenassa ja Puuhamaassa kussakin kerran haluaminaan päivinä. Happy Pass (seuraavan päivän ranneke) on myynnissä ympäri vuoden, ja se on voimassa Serenassa ostopäivää seuraavana päivänä. Happy Pass-lipun voimassaoloaikaa ei voi pidentää.
  18. Minulla on kuponki/lahjakortti, jonka voimassaoloaika on päättynyt. Mitä teen? Alennuskuponkien ja lahjakorttien voimassaoloaika on merkitty kuponkiin. Kuponki ei ole voimassa päättymispäivän jälkeen, eikä voimassaoloaikaa voi pidentää.

Tavaroiden säilytys, pukuhuoneet ja saunat

  1. Minkälaiset pukuhuoneet Serenassa on? Pukuhuoneita on kaksi, toinen naisille ja toinen miehille. Erillisiä ryhmäpukuhuoneita ei ole.
  2. Minkä ikäisten lasten tulisi mennä oman sukupuolen puolelle? Alle 10-vuotiaat lapset voivat aikuisen seurassa mennä vastakkaisen sukupuolen puolelle. 10 vuotta täyttäneiden tulisi käyttää oman sukupuolen mukaista pukuhuonetta. Henkilökuntamme opastaa tarvittaessa. Erityistä apua vaativat lapset voidaan kuitenkin ottaa huomioon.
  3. Miten liikuntarajoitteiset on otettu huomioon? Inva-WC:t löytyvät ravintola Graninan vierestä sekä saunojen vierestä. Pukuhuoneisiin on saatavissa suihkutuoli. Myös pyörillä varustettu suihkutuoli on erikseen pyydettäessä saatavana.
  4. Miten pukukaapit toimivat? Pukukaapit toimivat 2 € kolikkopantilla. Varaa siis mukaasi kolikko tai voit myös vaihtaa rahaa käteistä tai korttia vastaan Serenan lipunmyynnissä tai myymälässä. 2 € kolikon saa takaisin pukukaapista. Yksi kaappi riittää tavaroiden määrästä riippuen 1-3 henkilölle.
  5. Onko arvotavaroille erillistä säilytystä? Lompakot, korut, kännykät ja muut arvotavarat voi halutessaan jättää myymälän turvakaappiin. Avaimen saat myymälästä, päivävuokra 2 €.
  6. Mihin voi jättää isokokoiset tavarat jotka eivät mahdu pukukaappeihin? Voit jättää ne esimerkiksi myymälään säilytykseen. Säilytys omalla vastuulla.
  7. Saako lastenrattaita viedä pukuhuoneisiin tai altaille? Lastenrattaille on tilaa sekä ulko- että sisävesipuistossa, mutta ethän  säilytä niitä kuitenkaan pukuhuoneissa, joissa ne voivat olla muiden asiakkaiden tiellä. Lastenrattaat voi jättää myös myymälän viereiseen narikkaan.
  8. Missä on löytötavarapiste? Löytötavarapiste on myymälässä. Voit tiedustella löytötavaroita sähköpostitse [email protected]. Hakiessasi löytötavaroita, ilmoita tulostasi etukäteen jolloin tavarat voidaan tuoda lipunmyyntiin noudettavaksi.
  9. Missä on infopiste? Serenan myymälä toimii infopisteenä.
  10. Vuokrataanko pyyhkeitä tai uimapukuja? Serenassa ei ole vuokrattavana pyyhkeitä tai uimapukuja. Suosittelemme että tutustut myymälämme valikoimaan, jossa on myytävänä pyyhkeitä sekä erilaisia uima-asuja naisille, miehille sekä lapsille.
  11. Mitä saunoja Serenassa on? Naisten ja miesten puolella on kummassakin 2 saunaa. Lisäksi on yhteinen höyrysauna, jossa on seinällä erotettu naisten ja miesten puoli. Saunat sijaitsevat saunaluolassa sisävesipuistossa. Pukuhuoneiden yhteydessä ei ole saunoja.
  12. Tarvitaanko laudeliina saunatiloihin mukaan? Kertakäyttöisiä laudeliinoja on saunatiloissa.

Altaat ja vesiliukumäet

  1. Mitä altaita ja liukumäkiä Serenassa on? Tutustu vesipuiston aktiviteetteihin.
  2. Mitä rajoituksia liukumäissä ja altaissa on? Laskijalla tulee aina olla riittävä uimataito liukumäen haasteellisuuteen nähden. Tarkemmat ohjeet saat jokaisen liukumäen laitekyltistä. Half-Pipessä maksimipaino 1-2 laskijalta on yhteensä 140 kg. Muita paino-, pituus- tai ikärajoituksia ei Serenan altaissa ja liukumäissä ole. Pienten lasten kohdalla ota aina huomioon kuitenkin altaiden syvyys.
  3. Miten altaat ja liukumäet ovat avoinna? Liukumäet sekä vesipuiston ulkoaltaat suljetaan 30 minuuttia ennen puiston sulkemista. Sisäaltaat suljetaan 15 minuuttia ennen puiston sulkemista. Kaikki huoltotyöt pyritään tekemään aukioloaikojen ulkopuolella, mutta Serena varaa oikeuden tarvittaessa huoltaa altaita ja liukumäkiä myös aukioloaikoina ilman ennakkoilmoitusta.
  4. Minkälaiset uima-asut ovat sallittuja? Serenassa tulee olla uimiseen tarkoitettu uima-asu. Uimashortseja voi käyttää, ja myös esim. terveydellisistä syistä voi käyttää peittävämpää uima-asukankaasta tehtyä asua. Muiden kuin uimiseen tarkoitettujen asujen käyttö altaissa on kielletty. Uima-asuissa ei saa olla vetoketjuja, niittejä tai muuta, jotka voivat naarmuttaa vesiliukumäkiä.
  5. Tarvitseeko lapseni uimavaipan? Kaikkien vaippaikäisten on pidettävä uimavaippaa altaissa. Uimavaippoja on ostettavissa Serenan myymälästä.
  6. Mistä löydän vesipuiston säännöt? Säännöt ovat nettisivuillamme ja puiston kylteissä.
  7. Mikä on altaiden lämpötila? Altaiden lämpötila on +28°C. Myös ulkoaltaat ovat saman lämpöisiä, joskin sääolosuhteista johtuen pientä vaihtelua esiintyy. Ulkovesipuiston vesiliukumäkien vesi on hieman viileämpää. Sisävesipuiston Lastenmaan ja porealtaiden vesi on +32 °C.
  8. Ovatko ulkoaltaat auki sateella ja myrskyn aikana? Ulkoaltaat ja liukumäet ovat auki kesäkaudella aina puiston aukiollessa, satoi tai paistoi. Ukkosmyrskyn lähestyessä ulkoaltaat voidaan joutua väliaikaisesti sulkemaan, useimmiten ne saadaan kuitenkin nopeasti auki saman päivän aikana. Poikkeuksellisen kovan tuulen johdosta yksittäisiä ulkovesipuiston liukumäkiä voidaan joutua pitämään kiinni, mutta tämä on hyvin harvinaista.
  9. Saako uimaleluja viedä uima-altaisiin tai liukumäkiin? Uimaleluja saa viedä altaisiin, mutta ei liukumäkiin eikä saunatiloihin. Suurikokoiset renkaat tai patjat eivät ole sallittuja.
  10. Missä on ensiapupiste? Ensiapupiste on sisävesipuiston pääaltaan kohdalla.

Ravintolat

  1. Mitä ruokailumahdollisuuksia Serenasta löytyy? Tutustu ravintoloihimme.
  2. Saako ravintolasta kasvisruokaa? Entä muita erityisruokavalioita? Ravintolastamme on saatavissa kasvisruokailijoille sopivia vaihtoehtoja. Vegaaniruokavalion tapauksessa pyydämme olemaan kuitenkin ennakkoon yhteydessä. Voit tiedustella erityisruokavalioista ennakkoon sähköpostitse [email protected].
  3. Voiko omia eväitä syödä? Omia eväitä voi syödä ulkovesipuistossa tai sisävesipuiston piknik-alueella. Omien eväiden syöminen pukuhuoneissa tai muissa asiakastiloissa on kielletty. Lasipullojen tuominen vesipuiston alueelle on kielletty. Ravintoloiden asiakaspaikat on varattu ravintoloiden ruokailijoille.
  4. Missä asussa ravintoloihin voi tulla? Kaikkiin ravintola- ja kahvilapisteisiin voi tulla myös uima-asussa. Talvikaudella vesipuiston ravintola Granina palvelee myös hiihtokeskuksen asiakkaita.
  5. Onko alkoholijuomia tarjolla? Alkoholijuomia on myynnissä ulko- ja sisävesipuiston myyntipisteissä.

Mökit

  1. Miten mökkien vuokraus tapahtuu? Helpoin tapa on varata suoraan nettivarausjärjestelmästä. Mökkejä voit tiedustella myös puhelimitse 09 8870 550 tai [email protected]. Tutustu vuokrattaviin mökkeihin. Mökki on varattava viimeistään varauksen alkua edeltävänä päivänä.
  2. Varasin mökin, miten pääsen vesipuistoon? Vesipuisto- tai hissiliput sisältyvät mökkivuokraan vesipuiston aukiolopäivinä. Vesipuistoon voit tulla heti vesipuiston avaamisen aikaan, rannekkeet saat lipunmyynnistä. Mökkivuokra sisältää vesipuistoliput koko majoittuvalle porukalle kaikille majoituspäiville.
  3. Miten mökkiläiset voivat liikkua mökkiin ja ulos Serenasta? Mökkivarauksen tehneet saavat koodin, joka toimii mökkeihin ja Serenan ajoporttiin varauksen ajan. Koodi ei toimi kävelyporttiin.
  4. Mihin auton voi jättää? Auton voi viedä mökkivarauksen ajaksi mökille. Ennen varausta autoa on säilytettävä parkkipaikalla ja varauksen jälkeen se on vietävä takaisin porttien ulkopuolelle.

Muuta

  1. Ovatko rantatuolit maksullisia? Rantatuolit ovat ilmaisia, pyydämme huomioimaan muut asiakkaat.
  2. Kuinka pysäköinti toimii? Pysäköinti on maksullista 1 €/h tai 5 €/12 h. Maksu kolikoilla, kortilla tai Easyparkilla.
  3. Missä alueella voi tupakoida? Ulkoalueella on tupakointipisteitä, jotka havaitset värikkäistä tuhkakupeista. Myös ulkovesipuiston myyntipisteiden asiakaspaikoista osassa on tupakointi sallittu. Toivomme huomaavaisuutta muita asiakkaita kohtaan, tupakointi vain ja ainoastaan merkityissä tupakointipisteissä. Ohjeistus koskee myös sähkötupakkaa.
  4. Onko kuvaaminen sallittu? Oman seurueen jäseniä voi kuvata. Huomioithan muut asiakkaat.
  5. Saako puistoon tuoda eläimiä? Puistoon ei saa tuoda lemmikkieläimiä, lukuun ottamatta näkövammaisen avustajakoiraa. Ennakkoon sovittaessa voi lemmikkieläimiä tuoda Serenan mökkeihin. Mökit, joihin voi lemmikkieläimen voi tuoda, erillisellä varauksella ja 20 € siivouslisällä.